PER QUÈ CONTES?


ELS CONTES POPULARS, MERAVELLOSOS (revalorització)
Xerrada de Mª Eulàlia Valeri a l’IME 1983

Els contes populars són narracions en un espai i temps imprecisos:
-En aquell temps que els ocells tenien dents i els arbres cantaven…”
-“Una vegada hi havia… “
En llocs poc nominats : un castell, un poble, un bosc…
Amb uns personatges, normalment, anònims: un pare i una mare, tres germans, un rei, un ferrer, en Joan, la Maria (en aquests casos el nom usat de forma genèrica).
Els anomenen “populars” perquè s’han transmès oralment a través de generacions i generacions per la gent del poble i se’n desconeix cap autor concret.
El seu origen es perd també en la fosca del temps, més enllà de la història. Sobre això hi ha hagut diferents teories:
A.   ¿Provenen d’uns models bàsics, tenen un tronc comú, expandit per migracions o relacions culturals i modificats per tal d’ajustar-los a cada època i cultura?
B.   ¿Se n’han originat de semblants en diferents indrets perquè l’home, sigui d’on sigui, és bàsicament igual en les seves passions?
Actualment es tendeix més cap a la teoria A.
Els contes segueixen sempre unes pautes que capten l’atenció, desperten i estimulen l’interès, la curiositat, fan viure emocions, sensacions, accions... tot això enriqueix i, en definitiva, acaba satisfent la persona. Per això la característica més important dels contes és la de produir satisfacció, joia, plaer, a través de la paraula. Aquesta és la primera finalitat dels contes, una finalitat estètica: produir bellesa.
Però com que han enriquit, fet créixer la persona i li han transmès unes línies de conducta, conduint-la a un bell final, a tenir un objectiu en la vida, els contes tenen una segona finalitat: l’educativa o ètica.
Com arriba aquesta finalitat al nen?
A través dels diferents tipus de contes, la diversitat dels quals cobreix tots els aspectes bàsics a educar de la personalitat.
Pràcticament aquesta diversitat es pot resumir en:

Tres tipus de contes.
El final és factible a l’ésser humà
MERAVELLOSOS
Blancaneus, Ton i Guida, La flor romanial... (on entra l’element irreal: bruixes, fades, objectes màgics que ajuden a un ésser humà a obtenir la felicitat)
HUMANS
Epaminondas... (sovint són humorístics o satírics, sense cap element màgic)
D’ANIMALS
Els tres porquets, Les set cabretes... (on hi compten molt els valors més humans: astúcia, enginy, presència d’animals)
I deixem apart tota la resta de contalles com
MITES
(l’heroi és un ésser sobrenatural, un déu... i el final és irrealitzable per a un humà)
LLEGENDES
(l’espai, temps o personatges són , en part, precisos, històrics o reals)
FAULES
(moralitats explícites o imposades, la saviesa popular a través dels animals però dita al final amb una “moraleja”)
DITES, REFRANYS...


Per quin mètode li arriba al nen la finalitat educativa?
Fixant-nos, bàsicament, en els Meravellosos, veurem que li arriba per l’estructura mateixa dels contes, els quals responen a necessitats vitals del nen.
Els nens tenen problemes materials i psíquics (necessitats vitals)
d’alimentació (tenir coberta la gana, la set)
de seguretat i estimació (tenen por...)
de justícia (gelosia)
de creixement
d’independència i afirmació
de superació
de saber cap on va la vida
Les tenen encara que no en siguin conscients i l’estructura dels contes meravellosos els anirà com anell al dit per superar-les.
1..   En primer lloc, els contes parteixen d’un problema, d’una desgràcia, mancament, malifeta, d’una necessitat que cal superar: no hi ha menjar (Ton i Guida)
2n. En segon lloc cal passar per unes proves, acció, aventures: superació de dificultats (la qual cosa donarà als protagonistes una experiència de la vida): en Ton i la Guida es perden pel bosc, troben la bruixa, els empresona o esclavitza...
3r.  Hi ha uns elements meravellosos o màgics (per la vida real pot ser el tenir un ideal, companys que t’ajuden, gent que t’estima i t’espera):  casetes mengívoles, bruixes... cavalls que volen, pedres que parlen..., elements importants que educaran la imaginació i ens faran aptes per comprendre la Poesia.
4t.   Uns elements repetitius: els pares planegen dues vegades abandonar-los, dues vegades l’acció de llençar quelcom pel camí... (Ton i Guida); tres porquets fan tres casetes, el llop tres vegades prova d’ensorrar-les (Els tres porquets)...
Això donarà satisfacció al nen, en tornar a sentir una cosa ja coneguda, la qual li ha demanat un esforç d’atenció la primera vegada i que ara, en repetir-se més o menys una acció similar, li permet assimilar millor la idea primera: la Blancaneus tres vegades escolta a la bruixa...
Les repeticions expressen la necessitat que té el nen d’assegurar-se ben bé de que el problema es pot superar (és per això també que molt sovint els nens no es cansen de sentir una colla de vegades un mateix conte).
En la vida real tens, sovint, moltes oportunitats per arranjar el que no t’hagi sortit bé.
5è. Una reparació, superior, del mal o necessitat primitiva dels protagonistes: Ton i Guida no tan sols ja no passaran gana una temporada sinó mai més, ja que han trobat els tresors de a bruixa.
Adonem-nos de com aquesta estructuració respon a una didàctica:
1.    Exposició del problema.
2.    Camins per trobar-ne la solució.
3.    Seguretat de que existeix solució si ens hi esforcem i hi posem voluntat de superació.
El nen troba en el conte la projecció, l’expressió de les seves angoixes, hi reconeix les seves dificultats però:
·         En el conte, un altre viu el seu problema, ja no és ell sol.
·     En el conte, aquell problema queda solucionat, això li diu que el seu propi problema és, també, solucionable; d’aquí n’extraurà esperança i confiança en sí mateix de cara al futur.
·       Aquesta confiança queda refrendada per la presència del narrador; l’amic que ho viu amb ell i el qual, el nen intueix que sap que allò acabarà bé: sortirem de tots els perills.
Per tot això podem veure com els contes meravellosos continuen essent plenament vàlids avui.
Els nens se’ls han apropiat, tot i que no eren específicament per a ells sols, sinó, en el seu origen, destinats al poble en general, però donat que toquen punts fonamentals en la infantesa que és l’etapa del creixement i busqueda del Jo, d’aquí la seva importància en la formació de la persona.
Els contes presenten les veritats de la vida a través d’imatges, de símbols:
Els contes diuen al nen que la lluita contra les serioses dificultats de la vida és inevitable: forma part de l’existència humana però si no la defuig, si s’hi enfronta posant en joc tot el seu ésser, podrà dominar els obstacles i se’n sortirà.
Aquest és el gran valor, la gran ensenyança dels contes que, avui més que mai, els nens necessiten que se’ls gravi en el seu jo més íntim, contra la desesperança, el passotisme o el suïcidi.

Altres valors, com l’històric, són també importants:
El conte cal estimar-lo per haver estat l’eina bàsica d’aprenentatge de tots els homes del món, fins al segle passat i és encara eina important en societats no tan “avançades” com l’occidental.
En molts d’ells hi ha restes de les antigues pràctiques rituals iniciàtiques: l’adolescent és dut a la casa dels morts (símbol de morir a la vida d’infant ) i en surt transformat en adult; la Bella dorment, la Blancaneus, moren o s’adormen essent nenes i ressusciten a l’Amor – Vida adulta.
També podem descobrir-hi antigues creences i visions del món així com transmissió de regles o lleis:
casa del bosc = casa d’Homes
tallar-se un dit (Blancaflor) = amputació fugir del pare (assetjament sexual)
Aquest aprenentatge era total: des d’aprendre a parlar bellament amb les expressions i vocabulari, triats i garbellats per l’assessorament de mils d’anys, passant per l’aprenentatge de la sensibilitat, la fantasia, el poder de la imaginació... fins a l’aprenentatge dels valors ètics.
Per tot plegat es mereixen un gran respecte i un tenir-los en compte com ho faríem amb el millor document o monument que ens haguessin deixat els nostres avantpassats, ja que, realment, també això són.

VALOR DELS CONTES POPULARS AUTÒCTONS

Fora bo anar popularitzant cada vegada més els nostres contes populars: catalans, mallorquins, valencians, castellans, sud-americans, àrabs... la majoria dels contes, anomenats clàssics: Perrault, Grimm, alguns d’Andersen o de les Mil i una nits, es troben a casa amb altres noms i variacions i no tenen res a envejar a les altres versions estrangeres tan conegudes. És important que els nens coneguin les versions autòctones abans que els de fora ja que reflecteixen, en certa manera, una sensibilitat diferent, la cultura pròpia. Aquest valor encara poc estudiat (pel que fa al nostre país) hi és segur i implícit com hi és en tota altre manifestació popular: jocs, cançons, festes, etc... que tot i mantenint uns lligams universals cada país hi aporta unes característiques pròpies.

BREU BIBLIOGRAFIA DELS CONTES POPULARS DELS PAISOS CATALANS

Amades, Joan          Rondallística                        Editorial Selecta
Racó, Jordi des        Rondalles mallorquines     Editorial Moll
Caseponce, E.         Rondalles del Rosselló      Editorial Balmes
Valor, E.                    Rondalles valencianes      Editorial Tres i Quatre
Ferrer, A.                   Rondaies de Menorca        Editorial Nura

BREU BIBLIOGRAFIA DELS CONTES POPULARS CASTELLANS

Almodóvar, R.             Cuentos al amor de la lumbre I             Editorial Alianza
Almodóvar, R.             Cuentos al amor de la lumbre II            Editorial Alianza
Sánchez Pérez, J.A.  Cien cuentos populares españoles       Editorial Olañeta
Espinosa, A.M.           Cuentos populares de España               Editorial Espasa-Calpe.  Austral

BREU BIBLIOGRAFIA DELS CONTES POPULARS D’ARREU DEL MÓN (MULTICULTURAL)

Las mil y una noches          Editorial Plaza Joven
Cuentos saharauis              Editorial Anaya
Contes d’Àfrica                    Editorial Columna jove
Samper, J. M. Mites, contes i llegendes dels cinc continents  Editorial Joventut
M.D.    Contes d’arreu del món. Editorial Juan Granica
Cuentos Populares rusos
Kipling, R. Precisamente así

SORTINT AL PAS D’OBJECCIONS I PREJUDICIS

Massa sovint hi ha educadors que menyspreen els contes o els culpen de
1.    Burgesos, maniqueus
2.    Masclistes
3.    Cruels
4.    Massa fantàstics
5.    Històries passades de moda

1.    Burgesos, maniqueus, que reflecteixen models de societats monàrquiques....
Ja hem dit que els contes presenten les veritats de la visa sota símbols: en molts contes el protagonista o la protagonista arribaran a ser Reis.
Ésser Rei és el símbol de que:    s’ha arribat a l’estadi d’Adult.
                                                     s’ha arribat a ser Amo de sí mateix
s’ha arribat a ser totalment apte per aportar el bo i millor de sí mateix en bé de la societat
La immensa majoria tenen un origen  anterior a l’edat mitjana i no cal dir al s. XVII o XVIII (època de Perrault, el qual va fer una certa adaptació a la seva època d’antigues rondalles):           
La Ventafocs (s. IX a la Xina i, ja abans, a l’Antic Egipte).
                  La Blancaneus (a l’antiga Grècia, mite de Casiopea i Andròmeda)
                  La princesa granota (s. XV a C. A la Índia)
                  L’ocell que parla, l’aigua que canta (s. V a la Xina)
                  etc...
Molts tenen inclús un origen prehistòric i reflecteixen el pas de la societat tribal, de la horda del matrimoni col·lectiu i consanguini a l’actual forma de societat unifamiliar.
El conte català La Blancaflor reflexa l’horror al casament amb el pare, ja documentat en l’antiga Grècia a través del mite de Medea: Medea fuig amb el seu estimat Jason, perseguida pel seu pare, mata al seu germà i el fa a trossets per entretenir al seu pare.
2.    Masclistes (vegis L’autèntic paper de la dona en els contes populars de Dolors Julian)
No sempre l’heroi és l’home, ni és el qui té la iniciativa ni el qui sempre allibera o lluita:
                  L’aranyeta d’or (l’heroïna és la noia)
                  L’ocell que parla, l’aigua que canta (l’heroïna és la noia)
                  El pare Janàs
                  Ton i Guida (ho són tots dos però més la Guida)
D’altra banda, el sexe, com l’edat del protagonista, no és l’element important que es fixa en la ment del nen sinó allò que li passa, allò que fa.
3.    Cruels
En això cal precisar que la vida real ho és encara molt més i els nostres nens, del més petit al més gran, ho viuen diàriament encara que no ho vulguem (TV, amics, escola, família...)
A més a més, els contes fan viure experiències diverses i dosificades: després d’una angoixa donen una alegria i el més important: pràcticament sempre acaben bé.
Totes aquestes vivències: por, angoixa, esperança, alegria, humor... preparen al nen pel dia de demà i si la persona que els explica no és sàdica i s’estima de debò els nens, sabrà traspassar una escalfor i una seguretat que faran que tot i passant una certa por o moments cruels, el nen intuirà que això és temporal, que el mal temps passarà i tornarà a lluir el sol.
Per regla general, si el nen és normal i viu una vida afectiva, allò que tanta por o recel ens fa a nosaltres del conte, al nen li rellisca, no s’hi queda; es quedarà essencialment amb l’element positiu i amb el final feliç. Aquesta és una finalitat important dels contes, exorcitzen les pors, ajuden a vèncer els fantasmes.
4.    Massa fantàstics
La fantasia, hi ha qui diu, és nociva, els allunya del món, els fa somniar massa, crea abúlics... no hi ha varetes màgiques, les solucions són irreals...
La vareta màgica és un símbol, equival a trobar la clau del problema que l’afecta.
La màgia mai la regalen en els contes, és un efecte d’una acció teva o el resultat d’un esforç: ajudar una persona vella (Les fades), lletja (La princesa granota)...
Les solucions són simbòliques i el nen ho sent, sap que estan dintre d’un mateix, és ell qui les ha de posar en marxa amb la iniciativa, esforç, sagacitat...
5.    Històries passades de moda
La culpa d’aquestes males fames és la mala selecció o tria de la persona que explica. És a dir, que havent-hi mils de contes sempre hi ha qui explica només aquells en els quals l’heroi és un noi, els que fan més por o són més cruels, que sempre hi surten reis i princeses, etc...
Resumint, doncs, els contes:
·         Fan fruir, donen plaer.
·         Formen la imaginació, la sensibilitat.
·         Fan pensar, eduquen la intel·ligència, la voluntat, la tenacitat, fan tenir un judici, un criteri.
·         No imposen res ≠ faula
·         Obren finestres al món: fan conèixer persones diferents; espais geogràfics diversos; costums; ensenyen a parlar, utilitzant mots, maneres de dir; introdueixen a la literatura; són la primera obra d’art que el nen pot conèixer.
·         Ensenyen al nen a esdevenir home, a superar-se a tenir esperança, perquè li han proporcionat uns recursos psíquics, profunds, que l’ajudaran.